در آداب خوردن و متعلقات آن

از امیر مؤمنان (علیه السلام) روایت است به هنگام غذا خداوند عزوجل را یاد کنید و لغو مگویید که غذا یکی از نعمتهای خدایی است که شکر آن بر شما واجب است و با نعمت پیش از آن که از دست برود به خوبی معامله کنید که نعمت از دست می رود و نسبت به صاحب نعمت آن طور که با آن عمل کرده است شهادت می دهد.
و فرمود: چون کسی به خوردن طعام می نشیند چون بندگان بنشیند و بر زمین غذا بخورد و پا را روی پا نیندازد و چهار زانو بنشیند که خداوند این گونه نشستن را دوست ندارد و آن کس را که این چنین (متکبرانه ) بنشیند خدا را غضبناک می گرداند.

از امام صادق (علیه السلام): در سفره دوازده خصلت است که واجب است هر مسلمانی آن را بشناسد: چهار چیز واجب و چهار چیز سنت (مستحب ) و چهار چیز ادب. اما آن چهار واجب: معرفت (خداوند که نعمتها از اوست )، رضا (خشنود بودن به آنچه به تو اطعام کرده است )، بسم الله گفتن، شکر و اما چهار چیزی که مستحب است: شستن دست قبل و بعد از طعام، به طرف چپ بدن تکیه کردن (متورک مثل وقت نماز)، با سه انگشت غذا خوردن، و انگشتان را لیسیدن. و اما آنچه از ادب است: از جلوی خود خوردن، لقمه را کوچک برداشتن، بسیار جویدن و به دیگران کم نگاه کردن.

از عمرو بن قیس: در مدینه بر امام باقر (علیه السلام) وارد شدم، در برابر حضرت سفره ای گسترده شده بود و غذا میل می فرمود: پرسیدم: دستور سفره چیست؟ فرمود: وقتی سفره گستردی بسم الله بگو، و چون آن را برچیدی، خدا را حمد کن، و آنچه در اطراف سفره می ریزد برچین و بخور.

پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر که پاره ای نان یا دانه ای خرما ببیند و آن را بر دارد و بخورد، از معده اش جدا نگردد مگر آن که خداوندش بیامرزد.

از حضرت رضا (علیه السلام): پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: آنچه از سفره می ریزد، مهریه حور العین می باشد.

از محمد بن ولید: روزی در محضر حضرت جواد (علیه السلام) غذا می خوردم، وقتی سفره را برچیدم، غلام خواست خرده غذاها را برچیند، حضرت فرمود: آنچه در بیابان می ریزد بگذار، و این چیدن را برای اطاق بگذار.
از امام صادق (علیه السلام): حضرت خوردن و آشامیدن و برداشتن با دست چپ را مکروه می داشت.

پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به علی (علیه السلام) فرمود: غذا را با نمک شروع کن و به نمک ختم نما که موجب شفا از هفتاد بیماری است، که بعضی از آنها دیوانگی و خورده و پیسی و درد شکم و دندان می باشد.

از ابن عباس، پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: سه لقمه نمک بعد و قبل از غذا خوردن هفتاد و دو نوع بلا را بر می گرداند که از جمله آنها جنون و جذام است.

از امیر مؤمنان (علیه السلام): غذا را با نمک شروع کنید، که اگر خاصیت های نمک را می دانستید آن را بر همه داروهای مجرب برتری می دادید.

از امام ششم (علیه السلام): ما غذا را با نمک شروع و به سرکه ختم می کنیم.

نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: سرکه خورشت خوبی است و فقر به خانه ای که سرکه در آن باشد، راه نیابد.

منبع : حوزه نت